...

Divorced

מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה
מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה

תיאום בין ההורים

תיאום עמדות בין ההורים בנישואים ולאחר הגירושין

 

כולנו מכירים מקרוב יותר או פחות את התופעה של ילדים שמבקשים משהו מאבא, שומעים 'לא' ופונים לאמא בתקווה לקבל תשובה אחרת. כשאותו ילד פונה להורה השני וזוכה במענה שאליו הוא ייחל, מתחילות להתעורר בעיות. בעיות אלו נובעות בעיקר משום שאין בין ההורים תיאום והן מתגברות ומתעצמות במקרה של גירושין ופרידה.

משפחות שבהן אין תיאום עמדות בהורות בהקשר לשיטות החינוך והגידול של הילדים, מועדות לפורענות במגוון היבטים ובכלל זאת: פגיעה בילדים ובסולם הערכים שלהם, פגיעה בזוגיות של ההורים ויצירת סביבה משפחתית מבלבלת ולא בטוחה.

מעניין לראות שלפני הנישואין ובמעמד החופה בני הזוג האוהבים נוטים להצהיר הצהרות הקשורות להתחייבותם לאהוב ולדאוג זה לזו, כמו למשל הכתובה או הסכמי נישואין אם מדובר בנישואין אזרחיים ובחלק מהמקרים הם אף מקפידים להסדיר מראש את נושא הכספים על ידי הסכמי ממון.

בתוך עננת ההתאהבות, הם שוכחים לדבר על עניין מהותי בקשר – הילדים שלהם ובפרט האופן שבו כל אחד מהם רואה לנכון לחנך את הילדים. אז, כשהזאטוטים הקטנים מגיעים לעולם, מתחילות הבעיות האמיתיות וריבים סביב הילדים הופכים לשגרה אצל יותר מידי זוגות.

שגרה מתוחה, שבה כל הצדדים נפגעים ושבגינה עלול להיווצר ריחוק בין ההורים שיכול להוביל גם לחוסר נאמנות ולבגידות.

בסקירה שלפניך מסביר עורך הדין שרון סגל את הנקודות האמורות לעיל, בתקווה שגם אתם תבינו מה החשיבות של תיאום עמדות בין ההורים ותצליחו להנהיג "משטר" אחיד בבית.

כזה שבו אמא ואבא תמיד מתואמים מול הילדים, גם אם מאחורי הקלעים מתחוללים ריבים סוערים וישנן מחלוקות ואי הסכמות וגם במקרים של חיים בנפרד, לאחר הגירושין.

היעדר תיאום מוביל לפגיעה בילדים שלכם

הסיבה הראשונה שבגינה תיאום הורי הוא חשוב מאוד, קשורה לילדים שלכם. אין ספק שכל הורה רוצה את הכי טוב בשביל הילדים שלו, אבל לפעמים השאיפה להעניק להם אהבה, חום וביטחון, לא עולה בקנה אחד עם מה שקורה במציאות.

התיאום ההורי חשוב להתפתחותם התקינה של הילדים, זה מסייע להקניית ערכים, גבולות ומשמעת. ברגע שההורים משדרים טון אחיד, הילד מרגיש שיש לו גב יציב ובטוח, שיש לו על מי לסמוך.

כשאין תיאום בין ההורים, הילדים הופכים להיות מניפולטורים, שמתמרנים בין אבא ואמא, לא יודעים לקחת אחריות ונוטים להאשים אחרים במעשיהם. למשל, "אבל אמא אמרה לי שמותר" וכך הלאה.

בגילאים צעירים חוסר תיאום בין ההורים יכול ליצור אצל הילד תסכול של ממש, שכן מה שנדמה ככיף בהתחלה – אם לא הרשו לי משהו אצל צד אחד אוכל לפנות לצד אחר, הופך עד מהרה לגיהינום.

ילד שאין לו גבולות וחמור מכך, ילד שיודע שההורים שלו לא מסוגלים להציב לו גבולות משום שאין ביניהם תיאום, סביר להניח יגדל להיות מבוגר שאין לו משמעת עצמית. לעיתים התכונה הזו תתאפיין גם בחוסר עמוד שדרה, חוסר החלטיות ותכונות בעייתיות נוספות.

כמו כן, כשההורים לא מסונכרנים ביניהם ומתווכחים ליד הילדים על כל שטות, מודל הזוגיות שממנו שואבים הילדים השראה הוא עקום.

הילדים רואים את הדוגמא השלילית הזו ולומדים אחר כך בבגרותם לנהל מערכות יחסים מעורערות, שבהן תקשורת חיובית ובריאה איננה בראש סדר העדיפויות.

אמא ואבא לא מתואמים וכולכם מפסידים!

מעבר לתסביכים שאתם גורמים לילדים, גם הזוגיות שלכם לא מושפעת לטובה מהיעדר תיאום העמדות בינכם.

זה נכון שכל אחד מבני הזוג הגיע לקשר עם מטען שונה, צורת חינוך שונה, חוויות אחרות שעיצבו אותו ועמדות שהן לאו דווקא תאומות (גישת חינוך נוקשה אל מול ליברלית), אבל מוכרחים למצוא את האמצע, גם אם לא באופן מוחלט.

מותר לכם לא להסכים על הכל ואין שום ציפייה שלעד תחשבו אותו הדבר, בטח לא במה שקשור בגידול הילדים. אבל אם הילדים שלכם יידעו שעל כל דבר שקשור אליהם יש מחלוקת, זה בהכרח יעשה יותר רע מטוב.

אתם לא יכולים לשבור את המילה זה של זו מול הילדים, אתם לא יכולים להקניט אחד את השנייה בנוכחותם ואתם לחלוטין לא יכולים להשתמש בהם ככלי תיווך או ניגוח במהלך המריבות שלכם.

במקום להתבצר כל אחד בעמדתו, נסו לאחד כוחות, לתאם ציפיות ולדבר מהלב. תקשורת היא סוד הקסם והיא בוודאות תעזור לכם להתנהל טוב יותר, זה מול זה וכמובן, מול הילדים.

מה עושים אם התיאום ההורי לא מצליח?

ישנם מקרים שבהם תיאום העמדות לא מצליח, מה שגורם להסלמה ביחסים בין ההורים ויוצר מתח רב בקרב כל בני המשפחה, עד כדי כך שבגלל הילדים, או יותר נכון בשל חוסר היכולת להסכים לגבי האופן שבו צריך לחנך אותם, בני הזוג שוקלים להיפרד ולהתגרש.

במצבים כאלו נמליץ לכם לקחת נשימה עמוקה ולא למהר לשבור את הכלים. יש הרבה שיטות שיכולות לסייע לכם להתמודד עם העניין הזה ובכל אופן כדאי ללכת לייעוץ ו/או טיפול זוגי.

אם גם זה לא מצליח והיחסים ביניכם רק ממשיכים להידרדר, ייתכן שצריך להבין שהגיע הזמן להיפרד ולשקול גירושין.

נדגיש ונאמר, שגם אם בני הזוג מחליטים להיפרד, תיאום הורי בתהליך גירושין זה נושא חשוב מאוד. לכו תדעו – אולי למרות שלא הצלחתם לתאם עמדות כשהייתם נשואים, דווקא עכשיו בדרך החוצה מהנישואין, זה יצליח.

קראו עוד בנושא: התמודדות מול הימים הראשונים שלאחר הגירושין

צור קשר לייעוץ ופרטים נוספים:

שתף כתבה זו:

Facebook
WhatsApp
Email
LinkedIn

מאמרים קשורים

עורך דין גירושין רעננה
עורך דין גירושין רעננה

עורך דין גירושין רעננה שרון סגל גם אדם שיוזם גירושין מתוך הבנה שאין טעם להמשיך בחיים המשותפים, וגם מי שהתהליך

צור איתנו קשר

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.