...

Divorced

מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה
מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה

ביטול הסכם גירושין

ביטול הסכם גירושין – אימתי וכיצד?

הסכמים צריכים לכבד, הכלל הזה נכון גם כאשר אנו כורתים חוזה עם ספק מסוים או עם בעל דירה. עם זאת, באופן מפתיע גם בתחום דיני המשפחה לדיני החוזים קיים תפקיד מרכזי וחשוב.

בתחום המשפחה יש חוזים רבים ומגוונים כגון: הסכם ממון או הסכם משמורת ילדים.

חוזה נוסף שקיים בתחום המשפחה הוא זה המוכר בשם: הסכם גירושין.

הסכם גירושין הוא הסכם שנכרת בין בני זוג שמבקשים לסיים את קשר הנישואין ביניהם. זהו הסכם שיכול לכלול גם הסדרי משמורת, חלוקת רכוש, אופן ביצוע הגירושין ואף גובה דמי מזונות חודשיים.

לשיחה אישית עם עורך דין חייג/י: 052-222-6699

כפי שצוין, הסכמים צריך לכבד. אבל, גם לכיבוד הסכם יש חריגים. דוגמא לחריגים כאלו הם מקרים של הטעיה, עושק, כפייה ועוד. סביר להניח שאדם שמאוים באלימות לחתום על חוזה, יוכל בעת סיום האיום לטעון כי החוזה אינו מחייב אותו כי הוא נחתם בכפייה.

מקרה אמיתי של זוג גרוש…

בית המשפט לענייני משפחה באשדוד, במסגרת הליך תהס (אשד') 42509-09-11 האב נ' האם, דן בהסכם גירושין שנכרת בין הגבר לאישה.

במסגרת ההסכם נקבעו דמי מזונות של 3500 ₪ בחודש, העברת זכויות הגבר בדירת המגורים לאישה, משמורת של פעמים בשבוע לטובת הגבר, גירושין בהסכמה, וחלוקת יתר הרכוש משותף באופן שווה.

הסכם הגירושין קיבל תוקף של פסק דין באמצעות בית המשפט לענייני משפחה. עם זאת, חצי שנה לאחר קבלת התוקף, הגיש האבא תובענה לביטול ההסכם בטענה של הטעיה.

לאמור: "האב טען כי ההסכם נחתם תחת לחץ, מבלי שהבין משמעות מחויבותו על פיו; לטענתו, האישה ובא כוחה יצרו אצלו את הרושם לפיו בא כוחה מייצג גם אותו, מבלי שידע דבר אודות התובענות שהגישה כנגדו, ומעולם לא נמסרו לו".

האישה מנגד שללה לחלוטין את כל טענותיו של הגרוש.

לטענתה לא הוצג לו כל מצג לפיו עורך דינה מייצג גם אותו, ואף יותר מכך הוא שהציע להעביר את זכויותיו בדירה.

לשיטתה של האישה המדובר על הסכם גירושין הגון ומאוזן, ואין סיבה לבטלו.

ביטול חוזה שקיבל תוקף של פסק דין

בנסיבות, לא מדובר רק בהסכם אלא בהסכם שקיבל תוקף של פסק דין. משמעות הדבר שעניין לנו בפסק דין.

המשמעות השניה היא כי לא די בביטול חד צדדי של החוזה, אלא יש גם לפנות לאפיק משפטי של ביטול פסק הדין.

קיימת אפשרות לבטל פסק דין שהעניק תוקף של פשרה בין צדדים ניצים, אך "על בית המשפט לנהוג משנה זהירות בעניין זה ולהשתכנע כי קיימים טעמים כבדי משקל המצדיקים את הביטול. זאת בשל החשיבות הרבה שיש לייחס לערך סופיות הסדר הפשרה כמסיים את הסכסוך בין הצדדים".

בנוסף, מי שטוען להטעיה בכריתת חוזה, עליו הנטל להוכיח שני תנאים: האחד כי הוא הוטעה, והשני שאלמלא ההטעיה החוזה כלל לא היה נחתם.

הכרעת בית המשפט לגבי ביטול ההסכם

בית המשפט התייחס תחילה לעובדה כי אישור של הסכם פשרה בבית המשפט לענייני משפחה הוא אינו הליך טכני, אלא מצווה על השופט היושב בדין לבחון היטב את תנאי ההסכם, ולבדוק עם הצדדים האם הם מכירים את פרטי ההסכם ומסכימים לו.

בנסיבות, קבע בית המשפט תוך התייחסות לתהליך אישור ההסכם בין הצדדים, כי ההסכם נבחן ע"י ערכאה שיפוטית, שווידאה עם הבעל האם הוא מודע לפרטי ההסכם עליו חתם.

בית המשפט התרשם מהבעל "כי מדובר באדם מהיר תפיסה. תשובותיו היו מושחזות במידה, וניכר היה כי מדובר באדם שלא ניתן להוליכו שולל".

בית המשפט קבע כי בהליך אישור ההסכם בבית המשפט הוצג בא כוחה של האישה כעורך דינה בלבד.

על כן, בנסיבות תהה בית המשפט כיצד יעלה על הדעת "שאם אמנם סבור היה עד מועד אישור ההסכם כי עורך הדין מייצג את שני הצדדים, ואם אי ידיעתה של עובדה זו היא בגדר טעות כה מהותית, מדוע לא נזעק כאשר הודיע ב"כ התובעת כי מייצג את התובעת בלבד? מדוע השיב בקור רוח כי  ההסכם מקובל עליו, מדוע הסביר כי עיין בהסכם בביתו והעיר את הערותיו? לתובע הפתרונים".

באשר לתוכן החוזה, בית המשפט דחה את טענות הבעל, שכן לא נמצאה כל ראיה מצדו להטעיה או לחוסר מודעותו את המצב המשפטי ופרטי ההסכם.

בית המשפט אף דחה את טענת הבעל לפיה תנאי ההסכם אינם סבירים באופן חריג. מעדויות שנשמעו בפניו ומסמכים, עולה כי מדובר באיש עסקים המשתכר כ-50,000 ₪ לחודש בערך, מה שמחזק את טענת האישה לפיה הבעל היה הדומיננטי ברמה הכלכלית בחיי הנישואין, ועל כן ההסכם מאזן את הסוגיה הזו.

על כן, תביעת הבעל לביטול הסכם הגירושין נדחתה.

המסקנה…

בכל הסכם, לרבות בעת הניסוח והחתימה על הסכם הגירושין תמיד מומלץ להתייעץ ולהיות מיוצג על ידי עורך דין המתמחה בדיני משפחה.

הכלל הוא כי חוזים צריך לקיים, ולא בנקל הם יבוטלו אלה על ידי בית המשפט לענייני משפחה, במיוחד לא הסכם שקיבל תוקף של פסק דין.

לחצו כאן לפניה וקבלת ייעוץ משפטי בענייני גירושין!

צור קשר לייעוץ ופרטים נוספים:

שתף כתבה זו:

Facebook
WhatsApp
Email
LinkedIn

מאמרים קשורים

עורך דין גירושין רעננה
עורך דין גירושין רעננה

עורך דין גירושין רעננה שרון סגל גם אדם שיוזם גירושין מתוך הבנה שאין טעם להמשיך בחיים המשותפים, וגם מי שהתהליך

צור איתנו קשר

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.